Turan Dursun Sitesi Forumları
  #1  
Alt 01-12-2007, 18:11
Üye Değil
 
Mesajlar: n/a
Standart Kant'ın Agnostizmi...

antik yunanda sofistlerle başlayan (protagoras), ımmanuel kant, david hume ve thomas huxley'le devam eden agnostisizm şüpheciliğe dayanır.
materyalizm ve idealizmden sonra bir 3. felsefe olarak ortaya çıkar agnostisizm.
saf aklın eleştirisi adlı eserinde kant:''bilgi duyular yoluyla elde edilir ve herkes için geçerli bilgi olamaz.''der.ona göre duyular yoluyla cisimlerin görünüşleri hakkında fikir sahibi olabiliriz ama gerçeklik bilinemez.
kant'a göre gerçek çok uzaklarda ıssız bir adadır.o adayla aramızda sayısız uçurumlar, okyanuslar, dehlizler vardır.ne yapsak da o adaya yani gerçeğe ulaşamayız.
mesela 1+1=2 bir görünüştür ama bir gerçek değildir.elma bir görünüştür ama gerçek değildir.kant'a göre duyu organlarımız bizi yanıltır.
kant yaşadığından bile kuşku duyar.ona göre biz hayali bir alemde yaşadığını sanan varlıklar olabiliriz.
kant, tanrı konusunda da bilinmezci ve şüphecidir.ona göre insanoğlunun maalesef tanrı hakkında hiç bir bilgisi yoktur.bu yüzden bilgisiz olduğumuz bir konu hakkında hüküm vermemiz yanlıştır.tanrı var veya tanrı yok gibi kesin argümanlar ileri sürmemeliyiz.tanrı olabilir de olmayabilir de biz bilemeyiz.nitekim uzay hakkında bilimin çaresiz kalması, uzayın sonunun ne olduğunun bilinememesi bunu bilen insandan büyük bir aklın yada gücün var olması anlamına gelebilir.yine insanın ve dünyanın nasıl birdenbire oluştuğu sorusu da şüphelere sevkeder insanı.o yüzden tanrı hakkında tarafsız kalmak en doğrusudur ki bilim adamlarının yaklaşımı da genel de agnostiktir.
arkadaşlar şimdi bana şunu sorabilirsiniz:kant gerçekliğin bilinemeyeceğini nerden biliyordu?
cevap şudur:kant gerçek bilinemez demişti ama duyular yoluyla cisimlerin görünüşleri hakkında fikir sahibi olunabilir demişti.dolayısıyla kant'ın gerçekliğin bilinemeyeceğini bilmesi elde ettiği görünüş bilgisi sayesindedir.

saygılar...
Alıntı ile Cevapla
  #2  
Alt 01-12-2007, 19:08
3.yol - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
3.yol 3.yol isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Kıdemli Üye
Dinlerden Özgürlük Grubu Üyesi
 
Üyelik tarihi: 30 Jul 2007
Mesajlar: 1.165
Standart Re: KANT'IN AGNOSTİSİZMİ

Kant'in agnostik olarak siniflandirilmasina katilmiyorum.
Agnostikleri etkilemis olabilir ama kendisi tanrinin olmasi gerektigini, *moral/ahlak argumani
( Argument from morality) *yontemiyle savunmustur.

http://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_morality

Saygilar,
Alıntı ile Cevapla
  #3  
Alt 27-01-2008, 10:37
beyazbulut beyazbulut isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Aday Üye
 
Üyelik tarihi: 24 Jan 2008
Mesajlar: 2
Standart Re: KANT'IN AGNOSTİSİZMİ

Kant ilk başta agnostisizmi savunmuş sonra fikrini değiştirip tanrının var olduğunu savunmuş olabilr.Ve ya ilk başta tanrıyı savunup daha sonra agnostisizmi savunmuş olabilir.Bu bence önemli değil arkadaşlar.Burada önemli nokta Kant'ın bu konuda düşüncesini savunma biçimi ve mantıklılığı.Bence çok mantıklı bir yaklaşım.Herhalde hayatımda ilk defa bir felsefecinin görüşünü öğrenip aklıma yattığını söyleyebilirim.
Alıntı ile Cevapla
  #4  
Alt 27-01-2008, 13:10
vgm.1 vgm.1 isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Üye
 
Üyelik tarihi: 31 Oct 2000
Mesajlar: 835
Standart Re: Kant'ın Agnostizmi...

"materyalizm ve idealizmden sonra bir 3. felsefe olarak ortaya çıkar agnostisizm. " agnostics

"Agnostizmin üzerini biraz kazıyınca altından idealizm çıkar." Lenin

Agnostizmi 3. felsefe olarak görmek fazla iddalı olmuş. İdealist felsefenin bir uzantısı olarak almak daha doğru. Kant dinlerin üstün akıl tariflerini eleştirmiştir. Tanrıdan bilim ve akıl dışılığı beklemenin tanrıyı küçülttüğünü söylemiştir. Tanrıyı reddetmez, bu onun idealist felsefenin bir türevi olduğunun kanıtıdır.

Saygılarımla;
Alıntı ile Cevapla
  #5  
Alt 08-07-2009, 14:56
eylemsel - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
eylemsel eylemsel isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Kıdemli Üye
 
Üyelik tarihi: 05 Apr 2009
Bulunduğu yer: istanbul
Mesajlar: 355
Standart

Kant numen ve fenomen ayrımı yapar. Fenomen alanına ait bilgilerin temelinde duyumlar ve doguştan getirilen zihin kategorileri(bütün insanlarda ortaktır)vardır. Fenomen alanının bilgisine ulaşılabilir. Numen ise metafiziktir, duyumlara dayalı olmadıgı için bilgisine fenomenin araçlarını kullanarak ulaşamayız. Kant numenin bilgisine pratik akıl(ahlak)yoluyla ulaşılabilecegini söyler.

Fenomen alanına ait bilgilerin kesinliginden söz etmez. Şunu ifade ediyor, duyumlar ve zihin kategorileri bütün insanlarda ortak oldugu için insanlar aynı yanılsamaları yaşarlar.

Kant duyuların sagladıgı bilgi veya sadece deneyim sınırları içinde geçerli olan akıl yürütmeyle sınırlanması nedeniyle insanların dini bilgiye ulaşmalarının hiç bir yolunun bulunmadını göstermiştir.Şöyle bir çelişkili durumdanda söz edebiliriz; tanrı metafizigin problemleri içinde yer alıyor. kant numen(metafizik)in bilgisine pratik akıl (ödev ahlakı)yoluyla ulaşılabilecegini ifede ediyor
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Önerilen Siteler

Başlık Düzenleme Araçları
Stil

Yetkileriniz
Yeni Mesaj yazma yetkiniz Aktif değil dir.
Mesajlara cevap verme yetkiniz aktif değil dir.
Eklenti ekleme yetkiniz aktif değil dir.
Kendi Mesajınızı değiştirme yetkiniz Aktif değildir dir.

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı

Gitmek istediğiniz forumu seçiniz


Bütün Zaman Ayarları WEZ +3 olarak düzenlenmiştir. Şu Anki Saat: 18:40 .