PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Homo- veya Homeo- Ne Demektir?


evrensel-insan
21-06-2009, 16:33
Saygideger arkadaslar;

Burada; bilimin sormadigi, ya da sormaya "cesaret edemedigi bir konuyu isleyecegim.

Homo veya hom, ya da; homeo; eski yunan dilinde kok olarak AYNI demektir. Latince kullanim olarakta; (1590-1600) homo man, yani adam olarak kullanima gecmis; yine latince humus tan, hemo, yani dunyali olan acilimiyla, humanus tan; human acilimi kazanmistir.

Simdi soruyorum? Ayni olan nedir? Bu ayni somut mudur, yoksa soyutmudur? Madem ayni; o zaman; ayrim ve fark yani mukayeseli karsitlik nereden gelmektedir? Ayni ozmudur?, gorunusmudur? Fark veya ayrim! ozde mi?, yoksa gorunustemidir?

Eger ayni ise; Fark ve ayrim, yani karsitlik; bu aynidan turetilmemismidir?, ya da fark veya ayrim ve de karsitligin, kokeni ve temeli nedir ve nereden gelmektedir?

Yukaridaki oz; seyin tabiati, karakteri yani gorunmeyen kismi anlamindadir.

Ayni mi, yoksa; fark ve ayrim ve de karsitlik mi? dusunce urunudur?
Inanc urunu hangisidir?

Kisaca; bes duyu ile algiladigimiz mi, yani somut mu aynidir, ya da farkli ve karsitlidir?
Yoksa; sezgi ve duyum olarak algiladigimiz mi, yani soyut mu aynidir?, ya da farkli ve karsitlidir?

Yazar arkadaslarimin bu konudaki bilimsel, felsefi ve de ideolojik inancsal yanitlarini bekliyorum.

Saygilarimla;
evrensel-insan

evrensel-insan
21-06-2009, 17:57
Saygideger arkadaslar;

"Y ve X lere girecegim" diye cekinmeyin. Ister evrimden, ister biyolojiden, ister pozitif bilimden v.s.; hangi konudan olursa olsun, bir giris yapin.

Bakalim; Ayni, ayrim, fark ucleminin diagnostigi ve ctetolojik yapisi nasil ortaya cikacak? Dogal mi, yani evrimci mi?, fiziksel mi? Yoksa; yine dogal mi, evrimci mi? ama; dusunsel mi?

Evet; ayni, fark ve ayrimin; kokeni, temeli nedir?, nerden gelir? Getiren nedir? Degisime ugramismidir?, ugramamismidir?

Ayni ile adam'in bagi nedir? Insanoglu kavramindaki; Oglu adamdan geliyorsa; insan da aynidan geliyorsa;hem eski yunan koken ve hem de latin kokenin, ayni kelimeyi iki farkli kavram olarak olusturmadaki bagi nedir? Homo-ayni, homo-insan AYNIINSAN.

Peki, fark ve ayrim nerden geliyor? Aslinda; bilimin giripte izah edemedigi ve daima kacindigi; ustelik; insanozalyhte olarak; DNA, gen, kan ve deri; gorunus "farklarini" dusunce olarak AYIRMASI NIN ALTINDA YATAN MENTALITE NEDIR? Daha bu konuda cok soru sorulabilir.

Evet; AYNIYI VEREN CTETOLOJIK KOKEN NEDIR? Fark ve ayrim; bu kokenin temelimidir?, yoksa; "baska bir yerden" mi gelmektedir?

Buyrun, yanitlarinizi bekliyorum.

Saygilarimla;
evrensel-insan

milomanara
21-06-2009, 19:11
Sevgili evrensel,

homo; ön ek ve sıfat olarak "aynı" anlamındadır ama isim anlamı "insan" demektir. Homo sapiens[bilge-insan] oluyor.

Etimolojisi: http://www.etymonline.com/index.php?search=homo+sapiens&searchmode=none

evrensel-insan
21-06-2009, 19:15
Saygideger milomanara;

Bu bilgileri ben zaten verdim. Siz sorulara cevap verin.

Saygilarimla;
evrensel-insan

milomanara
21-06-2009, 20:15
Sevgili evrensel, anlatmaya çalıştığım "aynı" ve "insan" arasında bağlantı olmadığıydı. Aynı kelimenin farklı cümle ögesi olarak kullanılması kelimenin diğer anlamıyla ilişkili olması anlamına gelmez.

"Yalnız" kelimesi gibi:
Yalnızlık Allah'a mahsustur.(i) Yalnız kadın sorunlarıyla anlatıyordu.(s)
Tek sorunu yalnız yaşamaktı.(z)Bu sorunları yalnız o çözer.(edat)
Bunları size alırım;yalnız derslerinize çalışırsanız.(bağ.)

evrensel-insan
21-06-2009, 20:26
Saygideger milomanara;

human'in kokeni nedir? ve homo on eki ne olarak kullanilir. Homosexual, homomorphic, homogenic, Neden homo sapiens te; andro veya antropo, ya da direk human degil.

Hep homo; homo eractus, homohabilis v.s.

Ama konu bu degil. Siz sorulara konsantre olunuz, lutfen.

Ya da soyle sorayim. Insanoglu turunu AYNI kilan nedir?

Saygilarimla;
evrensel-insan

İvan Karamazov
21-06-2009, 20:32
"homo" ve "homeo" sanırım tam olarak aynı anlama gelmiyor mesela matematikte birbirinden farklı anlamlar üretir... matematikteki morfizma için homomorfizma ve homeomorfizma gibi iki farklı kavram vardır ve ikisi de birbiriyle alakasızdır :)

evrensel-insan
21-06-2009, 20:36
Saygideger Ivan Karamazov;

Konumuz, Aynilik, fark ve ayrim.

Saygilarimla;
evrensel-insan

evrensel-insan
21-06-2009, 20:49
Saygideger arkadaslar;

Bakin: Man, woman, human; male, female

Woman deki ; wo, womb, yani ana rahmi demektir ve ordan gelir. Dolayisiyle, woman; "erkegin geldigi yer" demektir. Yani ortada kadini veren bir kavram, ifade ve anlam yoktur. Ayniligi bu temelde inceleyin ve degerlendirin.

Saygilarimla;
evrensel-insan

evrensel-insan
22-06-2009, 15:09
Saygideger arkadaslar;

Insanoglunu; diger canlilardan farkli kilan; tursel AYNILIGI nedir?

Saygilarimla;
evrensel-insan

walla
23-06-2009, 06:45
Saygideger arkadaslar;

Insanoglunu; diger canlilardan farkli kilan; tursel AYNILIGI nedir?

Saygilarimla;
evrensel-insan
Tüm canlıların türsel AYNILIĞI üreyebiliyor olmalarıdır.

evrensel-insan
23-06-2009, 18:30
Saygideger walla;

Soru; insanoglunun, diger canlilardan FARKLI olan tursel AYNILIGI.

Saygilarimla;
evrensel-insan

Neva
18-09-2010, 16:34
Otekilestirebilmesidir.

AerA
18-09-2010, 18:44
Burada; bilimin sormadigi, ya da sormaya "cesaret edemedigi bir konuyu isleyecegim.

Sayın evrensel-insan ;

Bu körlemesine bir uçuş olmamış mı?
Bilimin sormadığı veya sormaya cesaret edemediği fikri sadece size mahsus olmasın.

Ben üniversite sıralarında iken, katalizör kimyasında dersinde, katalizörlerin reaksiyona girdiği ve değişmeden çıktığı anlatılmakta idi. Lakin peşinden de eklenirdi; aynı madde çıkıyor olsada bu aslında bir çok reaksiyonda AYNI madde değil, TIPKISI bir başka maddedir.

Anlıyacağınız bana anlatılan bilimde ne sorulmamışlığı, ne cesaret edilmemeişliği yoktur. Aksine sorulmuş hatta iç yüzü aydınlatılmıştır.

Aşağıdaki resimde HA bir katalizördür ve reaksiyondan aynı şekilde çıkar denilmekte. Nitekim reaksiyondan bu gözlensede artk HA'nin H atomunun farklı bir yerden geldiğini görebiliyoruz sanırım. Bu yüzden aslı olan 1.madde değil tıpkısı olan 2. bir madde çıkmaktadır.

http://instruct.uwo.ca/chemistry/373f/Nifty%20Stuff/Aldol%20Reaction_files/image002.gif

esen kalınız.

AerA
18-09-2010, 19:04
Mesaja ekleme sürem dolduğu için yeni bir post atıyorum.

Bilimin bahsettiği "aynı" kavramlarına hep bu gözle bakılmalıdır. Homojen Karışım derken her kesitinin bileşimi aynı olan bir karışımdan söz edilmekte, ama aynı derken, tıpkısı gibi, anlamındaki bir aynı.

Bilimin ağzından aynılığı kendi bildiğim bilim ile anlatmaya çalıştım.

taylan
18-09-2010, 20:55
insanoglunun, diger canlilardan FARKLI olan tursel AYNILIGI.

İnsan, hayatta kalmış tek hominid türüdür. Bir rakibi yoktur. Savanadan kendi türüyle galip çıkmıştır. Bir süre eski öncülleriyle yaşamı paylaşmış ama bu yeni türün uyum ve üremede gösterdiği üstünlük eski öncüllerin giderek yokolmasına ya da yeni tür içine elenerek karışmasına yol açmıştır. Üstünlük sağlamasının altında yatan nedenlerin en önemlilerinden biri neotenik bir evrim sürecinden geçmiş olmasıdır. İnsan bebeklerinin çaresiz ve çok masraflı oluşu sürekli olarak nüfüsun artırılmasıyla ve sıkı toplumsal bir hiyerarşinin kurulmasıyla dengelenmiş bu da türsel aynılığımızın kalıcı olmasını sağlamıştır. Şu anda iklime bağlı değişkenlerle fenotip olarak ırklara ayrışmış gibi görünsek de gerçekten de türümüz tek bir prototibin lokal farklılıklardan oluşmaktadır.

Dünyada tek bir insan türü yaşamaktadır. Ama sürekli biriken farklılıklar yeryüzünde birden fazla insan türünün ortaya çıkmayacağını garanti etmez.

Benim gelecekle ilgili bir varsayımım var. İnsan ırkının ikiye bölüneceğini düşünüyorum. Dünya imkanlarını kendi çıkarları için kullanan bir azınlığın karşısında çok büyük bir nüfusun kıtlık ve açlıkla savaş halinde olacağı ve bunun yaratacağı trajik seçilimin sonuçlarında insan ırkının evrimleşerek ikiye bölünebileceği ihtimali üzerinde duruyorum. Türsel aynılığımızın geçici olduğunu bunun mutlaka bir noktadan sonra dallanarak farklı bir türe dğru dönüşebileceğini tahmin ediyorum.

Saygılar

evrensel-insan
18-09-2010, 21:04
Saygideger arkadaslar;

Yanit, aciklama ve yorumlar icin tesekkurler. Yalniz, sorulan sorulara pek yanit olmamis. Sorulari asagiya bir daha yaziyorum. Hangi soruya cevap veriyorsaniz, ona gore belirtin ki, okuyan kisi de neye cevap geldigini algilasin.

Simdi soruyorum? Ayni olan nedir? Bu ayni somut mudur, yoksa soyutmudur? Madem ayni; o zaman; ayrim ve fark yani mukayeseli karsitlik nereden gelmektedir? Ayni ozmudur?, gorunusmudur? Fark veya ayrim! ozde mi?, yoksa gorunustemidir?

Eger ayni ise; Fark ve ayrim, yani karsitlik; bu aynidan turetilmemismidir?, ya da fark veya ayrim ve de karsitligin, kokeni ve temeli nedir ve nereden gelmektedir?

Yukaridaki oz; seyin tabiati, karakteri yani gorunmeyen kismi anlamindadir.

Ayni mi, yoksa; fark ve ayrim ve de karsitlik mi? dusunce urunudur?
Inanc urunu hangisidir?

Kisaca; bes duyu ile algiladigimiz mi, yani somut mu aynidir, ya da farkli ve karsitlidir?
Yoksa; sezgi ve duyum olarak algiladigimiz mi, yani soyut mu aynidir?, ya da farkli ve karsitlidir?-e.i.-

Saygilarimla;
evrensel-insan

AerA
18-09-2010, 22:45
Saygideger arkadaslar;

Simdi soruyorum? Ayni olan nedir? Bu ayni somut mudur, yoksa soyutmudur? Madem ayni; o zaman; ayrim ve fark yani mukayeseli karsitlik nereden gelmektedir? Ayni ozmudur?, gorunusmudur? Fark veya ayrim! ozde mi?, yoksa gorunustemidir?

Saygilarimla;
evrensel-insan

Sayın evrensel-insan ;

Ben yine katalizörüm HA moleküllemesi üzerinden gideceğim.

Evet bu aynılık somuttur. En küçük yapı taşına (proton, nötron ve elektron dizilimi) kadar somuttur. Aynı zamanda sahip olunan H atomu ilk baştaki atom değil, onun tıpkısı başka bir atom atom olduğundan aynılık görünüştür. Bu aynılık düşüncelerimize de yansıdığından ve aslında ilk baştaki H ile sonraki H, tıpkısı atomların yerdeğiştirmesi olduğundan soyutturda. Öz şeyin tabiatı-karekteri olarak tanımlanmışsa eğer,Tıpkısı atomların yerdeğiştirmesinden bir farklılık elde edilmediği için, aynılık özdedirde.

Benim bile başım döndü.

esen kalınız.

Natan
18-09-2010, 22:55
Şuana kadar hiç karşılaşmadığım bir soru bu. İlk okuduğumda şaşırdım ve söyleyecek bir söz bulamadım.

Gerci şuanda bile sorunuza verecek mantıklı bir cevabım yok ya neyse. Sorunuzdan anladığım şey üzerine görüş bildirmek istedim.


insanoglunun, diger canlilardan FARKLI olan tursel AYNILIGI nedir ?
İnsanoğlu cevresi ve kendi hakkında bilgi edinen ,soran , sorgulayan - sürekli öğrenme sürecinde olan ,sosyal bir varlık. Bu varlığın cevresindeki diğer farklı türlerden bir yada bir kaç farklılığı vardır. Örneğin bilinç, seçim, cevresini değiştirebilme özelliği, şeylerden edindiği verileri değerlendirebilmesi vs.

Bunlar insan türünün diğer türlerden farklı bir özelliği olarak ifade edilir.

"Türsel aynılığı nedir ? " sorunuz çok yönlü bir ifadeyi kapsıyor diye düşünüyorum.

Aynı türü oluşturan insanoğlu diğer kendi türlerinden hem aynıdır hem farklıdır. öznel gerceklikleri temelinde varlığı ele alış tarzları ve varlıktan anladıkları farklı olabilir. Bu dinamiklikliği ve değişimi kapsıyor. Her insan olguları kendi algısına göre değerlendirir dersek yanılmış olmayız.

Konuya bir yön vermenizi bekleyerek burada kesiyorum .

saygılarımla

natan

evrensel-insan
18-09-2010, 23:21
Saygideger AerA;

Aynilik, bir seyin en temel birlikteligidir. Mesela canlilari canli kilan ortak ayni nedir?

Cansizlari cansiz kilan ortak ayni nedir?

Hem canliyi, hem cansizi ortak kilan ayni nedir?

Bu ayni temelinde canliyi, cansizdan ayiran fark nedir?

Bu ayrim, neye ve kime gore yapilir?

Eger genel temelde, ayni ve farki ayrim olarak algilayamazsak; ayni cesidin, yani canli veya cansiz cesidinin, kendi icindeki fark ve ayrimini da algilayamayiz.

Bu temelde, ayni, fark ve ayrim nedir? Bu butunun bir siniflanisimidir, yoksa parcanin bir siniflanisimidir?

Butun icindeki farkli parcalari, birbirinden ayiran ve bu parcalari ayni parca butunu yapan nedir?

Ben istersen bir cumle yapayim, sen o cumleyi degerlendir. Ayni, ayrilmis farklar butunudur.

Ayrica ayrim ve fark ta ayni anlami vermez. Ayirmak, birbirinden uzaklastirmaktir. Fark ise, ayninin bunyesindeki cesitliliktir.

Mesela, insanoglu organlari, biribirinden farkli olmasina ragmen; AYRI DEGILKDIR. Cunku ayri olsa insanoglu vucudu bir turunun biri olarak butunlesemezdi. Turun birinin butunlugu, farkli organlarin birlesimidir.

Mesela, insanoglu turunu farkli organlari ile ayni yapan, hepsinde ayni organlarin olmasidir.

Ama insanoglu turunu kendi bunyesinde farkli yapan; dis gorunusu ve dusunce ve davranisinin farkidir. Bunlari ayirirsak, butunlugu saglayamayiz. Ama; bunlari butunun birer farkli parcasi olarak algilarsak ve bu farkli parcalarin butunu olusturdugu, ayni organlar gibi algilarsak, o zaman tur butunlugunu farklariyla birlikte algilariz.

Oyuzden Ayninin, farklari ile butunlugu baska; farklarinin ayrilmasi ve butunun bolunmesi baskadir.

Bu da bize, ayniyi olusturan farklarin ayrimini degil de, farklarin butunlugunu algilatir.

Bu da, ayni butunun farklarinin butun bunyesinde tutulmasi mi, yoksa farklarin bir fark eliyle, butunu parcalara ayirmasi mi?, dusuncesinin hangisinin ne/kim temelinde uygun/uygunsuz oldugunu sorgulamamizi getirir.

Saygilarimla;
evrensel-insan

AerA
18-09-2010, 23:53
Sayın evrensel-insan ;

Okuduğum ve okuttuğum bilimin ışığında diğebilirim ki farklılık bütünde kendini belli etmektedir. En küçük parçada farklılık yoktur. Farklılık dizilimden kaynaklanır, süreçten kaynaklanır. Bu yüzden yine diyebilirimki "aynı fark ve ayrım", "bütünün sınıflanışıdır."

Örneğim yine kimyadan gelecek gibi...(gibisi fazla)

İzomeri derler bir hadise vardır. Yapısı aynıdır, lakin dizilimi aynı değildir. Öz şayet maddenin davranışını tanımlar ise, özüde nerede ise aynıdır. izomerler aynı kimyasal yapıya sahip, aynı reaksiyonları veren, aynı moleküllerdir. Lakin uzaysal yönlenmelerindeki farklılıktan, biyolojik olarak anormal bir farklılık yaratır. Bu noktada bizler bu aynılığı kendi içinde sınıflandırırken etkilerinden ötürü de farklılaştırmaktayız.

Bu temelde, ayni, fark ve ayrim nedir? Bu butunun bir siniflanisimidir, yoksa parcanin bir siniflanisimidir?

Bütününde-parçanında sınıflanışıdır ayrım ve fark. Parçanın parçasının parçasının....gidilirse bir aynılık çıkar ortaya.

saygılar.

evrensel-insan
19-09-2010, 00:09
Saygideger AerA;

Herhangibir atomu, hucreyi, kimyasal elementi, ya da fiziksel butunu, daha detayli incelediginde; ortaya cikan AYNILIK MIDIR/FARKLILIK MIDIR?

Butunu ortaya koyan; butunun farkli parcalarindan birinin, kendini ayirarak; kendi farkiyla butunu ortaya koymasidir.

Iste bu temelde, butunu ortaya koyan, kendini diger farklardan AYIRMIS fark, AYRILMISLIGI ILE Hem butunu, hem de kendinden ayirdigi diger farklari, kendi farkida dahil; kendi fark ayrimiyla nasil ortaya koyabilir?

Saygilarimla;
evrensel-insan

AerA
19-09-2010, 00:23
Sayın evrensel-insan ;

Herhangibir atomu, hucreyi, kimyasal elementi, ya da fiziksel butunu, daha detayli incelediginde; ortaya cikan AYNILIK MIDIR/FARKLILIK MIDIR? -e.i-

Daha detaylı incelemelerde ortaya çıkan aynılıktır. Çünkü detaylı incelemede bütünün en küçük parçasına kadar inmiş oluyorum ki ben aynılık buluyorum. Lakin bütünü oluştururkenki dizilim ve süreç farklılanmayı ortaya çıkarmakta.

Iste bu temelde, butunu ortaya koyan, kendini diger farklardan AYIRMIS fark, AYRILMISLIGI ILE Hem butunu, hem de kendinden ayirdigi diger farklari, kendi fark ayrimiyla nasil ortaya koyabilir? -e.i-

Bu bakımdan da, ilgili fark, kendinden bir bütün oluşturmak zorunda. Diğer farkların oluşturduğu bütün ile kendi bütününü analiz etmeli.

saygılar.

evrensel-insan
19-09-2010, 00:29
Saygideger AerA;

Diğer farkların oluşturduğu bütün ile kendi bütününü analiz etmeli.-AerA-

Kendini fark olarak AYIRMIS bir fark; kendi ayrimciligiyla, hem kendi farkini, hem diger farklari, hem de butunu nasil analiz edebilir?

Bu analiz, butun ya da diger farklar yerine, sadece kendisini fark olarak ayirmis farka ozgu bir analiz olmaz mi?

Bu analiz de,m diger farklarin ve butunun kendi adlarina rolu nedir?, cunku onlar sadece, kendi farkini ayirmisin, analizi ile ortaya konmustur. Neden diger farklari ve butunu icersin, ya da ilgilendirsin?

Saygilarimla;
evrensel-insan

AerA
19-09-2010, 01:30
Sayın evrensel-insan ;

Sorunuza verebildiğim yegane cevap, beraberinde bir çok soruyuda getirdiğinden ve haklı sorulara getirebileceğim bir açıklama bulunmadığından, bu noktada bir şey söyleyemeyeceğim.

esen kalınız.

evrensel-insan
19-09-2010, 03:05
Saygideger AerA;

Samimi cevaplarin icin tesekkurler.

Istersen, bu konuyu ve sorulara; insanoglunun, hem bir tur butunu ve biri, hem de evrenin bir parcasi olarak, kendi ayrimciliginin farkiyla, hem diger parcalari, hem evrenin butununu nasil ortaya koydugunu; hem de kendi tur butunu icindeki farkliligin her farkinin ayrimciligiyla, kendi tur butununu nasil ayirdigini sorgulayarak bakabilirsin.

Tabiki bu sorgulama, kendinin de insanoglu turunun bir biri oldugunun isiginda olmalidir. Cunku bakis acisi; hem kendi turun bunyesindeki ayrimci farkin temelinde, hem de evren butunu icindeki bir parca olan insanoglu turunun, bir ayni biri olman temelinde, turun disindaki parcalara ve butun evrene bakisin olacaktir.

Yani farkin ayrimciliginin bakis acisi iki turludur. Bir kendi turune ve birine bakis, yani, kendi turunun ve birinin ayniligi, butunlugu; bir de kendi turun disindaki diger parcalara ve butune bakis. Yani; ayrimci fark insanoglunun kendi ayrimci farkiyla, kendi disindaki parcalara ve butune bakisi.

Saygilarimla;
evrensel-insan

evrensel-insan
19-09-2010, 03:34
Saygideger natan;

insanoglunun, diger canlilardan FARKLI olan tursel AYNILIGI nedir ?-e.i.-

Konuya, daha detayli yanasabilmen acisindan, ben sana bu TURSEL AYNILIGI soyliyeyim. Insanoglunun, diger canlilardan farkli olan tursel ayniligi SOYUTLAMA yetisi/ozelligidir.

Ama, sorun bu soyutlama yetisinin, tursel butunlugu, ayniligi korumasi yerine, tursel butunlugun bunyesindeki bugunku her turlu ve her konuda ortada olan ayrimciligi getirmistir. Cunku soyutlama yetisini kullanimin temeli, FARKLARIN BIRLIKTELIGI, BUTUNLUGUNE DEGIL; FARKLARIN, BIR AYRIMCI FARKIN AYIRMASI TEMELINDE, FARKLARIN AYRISTIRILMASINA YONELIK OLMASIDIR.

Iste ayniligin, farklarinin ayrilmasinin ve ayrismasinin temeli, bu soyutlamanin yapilans ve isleyisinde yatmaktadir. Bu sorun, dogal zihniyetin AYNI KOKENININ sorunudur. Cunku koken, temel farklarini birlestirecegine, her temel ayrimciliginin, kendi temel farkiyla; diger temelleri kokten ayirmasi ve sadece kendi ayrimci temelini kok yapmasidir.

Boylece, her ayrimci temel; kendini kok ilan ederek, kendi koksel ayrimciligini ortaya koyar. Halbuki tum temeller, AYNI KOKENIN, FARKLI (Ayrimci degil) temelleridir.

Saygilarimla;
evrensel-insan

evrensel-insan
19-09-2010, 04:18
Saygideger arkadaslar;

Katilimlar ve onlarin dogurdugu, son iki mesajla detaylanan konunun biraz daha aydinliga kavusmasi adina, Butunun bir parcasi ve epistemolojik gerceklik olarak SOYUTLAMA YETISI olan tek parcasi olan, insanoglu turu ve birinin, kendi parca ayrimciligi farkinin, kendi turu aynisi soyutlamasinin sorununa biraz detay katalim.

Nedir, bu tursel ayniligi ve diger parcalardan ayiran fark soyutlama yetisinin sorunu?

Sorun, bu soyutlama yetisinin, ayni kokeninin farkli temellerinin, her temel ayrimciligi adina,m ayrilan temelin ayni kokeni, kendi ayrimciligi adina ortaya koymasi ve ortaya cikan temeller arasi ayrimciliktir.

Insanoglu soyutlama yetisine bakalim. Nedir bunlar; dil, felsefe, bilim ve bunlara verilen ve bunlari fark olarak biribirinden ayiran,m kurallar, kaideler, temeller, yasalar v.s., kisaca KURGULARDIR.

Mesela, dunya dilleri farkli olarak AYRILMISTIR, fakat her dil kendi icinde, belirli bir sayida DEGISMEZ, AYNI ALFABEDEN OLUSUR. Buradaki fark ve ayrim, kurallarla olusturulan kelimelere yuklenen anlam ve iceriktir, yani, AYNI KELIMENIN SOYUTLAMASIDIR.

Bilimde de, ayni sorun yasanir. Her bilim dali, biribirinden temeller, olarak AYRILMIS ve her bilim dalinin kendi icindeki temeli DEGISMEZ, AYNI formullere, postulatlara, maximlere, belgitlere ve ON KABULLERE dayandirilmaktadir. Ama, ayni kelimede oldugu gibi, biliminde terimlerinde degil, fark; terimlere yuklenen anlam ve iceriklerde ortaya cikar. Yani, AYNI AXIOMUN SOYUTLANMASIDIR.

Felsefede de durum farkli degildir. O da belirli dallara ve disipinlere ayrilmis ve AYNI DEGISMEZ, ideolojiler temelinde AYRILMISTIR.

Butun bu orneklerden, ortaya cikan AYNI, SOYUTLAMADAKI AYRIMCILIK VE SOYUTLAMA FARKIDIR. Bir aynilikta, ON KABUL, DEGISMEZLIK temelidir.

Iste butun bu fark ayrimciliginin, AYNILIGI bizi tek bir noktaya goturur, o da INANCtir.

Yani, tum bu soyutlamanin ayrilan her dalindaki ortak ayniligin ozellikleri, bize inancin temellerini ve ozelligini verir.

Iste, bu da insanoglu soyutlamasinin, ayni kokeninin farkli temellerinin temel icerigindeki ayristirma farki;AYNI KOKENIN ayrilmis temellerinin AYNI OZELLIKLERINI verir.

Bu da kisaca, dogal zihniyetin; ayni kokeninin soyutlamasindan kaynaklanir. Cunku bu zihniyetin soyutlamasinin temeli, farklari ayirmaya ve ayrilan fark temelinde AYNIYI ortaya koymaya ve bunun icin de degismezleri kullanmaya mahkumdur.

Iste insanoglu turu ve birinin, bugun hem kendi bunyesindeki, hem de dile getirdigi, kendi parcasi disindaki parcalarda ve de evren butununde yarattigi, karmasa, tartisma, kaos v.s. bu dogal zihniyetin yapilanis ve isleyisinin AYNILIGIN, AYRILMIS FARK VE BU FARKLARIN HERBIRININ AYRI AYRILMISLIGI TEMELINDEKI AYNI KOKENIN, FARKLI TEMELLERINI BIRBIRIYLE TARTISTIRAN icerigi ve isleyisidir.

Yani, soyutlama=inanc, AYNI KOKENININ, ayrilmis temellerinin kendi ayrilmisligini temel almasidir.

Halbuki, soyutlama= belireni, belirlemek ve belirtmek olmali, bu da sadece gozlem, deney, bulus, inceleme, arastirma, sorgulama calismasinin ORTAK, AYNI SOYUTLAMASI OLMALIDIR. Bu soyutlama, gozlem, deney, bulus, sorgulama v.s. ye paralel olarak, DEGISEBILIR, DEGISTIRILEBILIR, YANLISLANABILIR olmali ve gercekligi, sabitlenmemelidir.

Iste bu soyutlama, inanc ve inancsalligin her turlu zihniyetini, degismez, sabit, sahiplilik, on kabul v.s. iceren SORGULANMAZLARINI bertaraf edecek ve soyutlama yetisi, farklarinin ayrimciligini degil; farklarinin cesitliliginin butunlugunu saglayacaktir. Cunku butun zaten farklardan olusur. Ama; bir farkin temelinde fark ayrimciligi, degil butunu, kendine ayiran farkin kendisine bile bir isik tutmaz. Cunku inanc sonunda, on kabule ve bu kabulun dgismezligine dayanir. Ama, her farkin kendi ayriminin on kabulu ve degismezi kendi ayriminas gore olunca, ortaya "benim on kabulum/degismezim, dogrudur, iyidir, bilimseldir" tartismasi ve sonucsuzlugu ortaya cikar.

Dogal zihniyet, hangi konu da olursa olsun, temeli inanca, degismeze ve on kabule dayanir. Konunun tanri, madde, dusunce, ruh, etik degerler, metafizik ideolojiler olmasi bu, yapilanistaki ve isleyisteki AYNILIGI degistirmez.

Saygilarimla;
evrensel-insan

evrensel-insan
25-10-2010, 02:26
Saygideger arkadaslar;

Guncelleme.

Saygilarimla;
evrensel-insan