PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Levi ve Cariyesi


insan_olmak
30-04-2010, 22:48
Levi ve Cariyesi

Daha önce İslam ve Homofobi adlı başlıkta Lut'un kızlarını nasıl bir malmış gibi feda edebildiğinr değinmiştim.Şimdi de Levi ve Cariyesi’nin yaşadıklarına değineceğim.


Kızlarını Önermesi

Kavmi ona zıpır zıpır koşup gelmişlerdi ve bundan evvel kötü kötü fi'ıller yapıyorlardı, ey kavmim! Dedi, daha şunlar kızlarım, onlar sizin için daha temiz, artık Allahdan korkun, beni müsafirlerim hakkında rusvây etmeyin, hiç içinizde aklı başında bir adem yok mu?

(Hûd 11:78)

Aynı sözler Tevrat’ta şöyle geçmektedir:

"Erkek yüzü görmemiş iki kızım var. Size onları getireyim, ne isterseniz yapın. Yeter ki, bu adamlara dokunmayın. Çünkü onlar konuğumdur, çatımın altına geldiler."(Yaratılış 19:8)

Görüldüğü gibi kadın bu olaylar karşısında adeta feda edilebilecek mal gibi verilebilecek bir yapıdadır.Lut kızlarına istediklerini yapabileceklerini söylemekte kızlarının ne fikrini almakta nede onlar için endişelenmektedir.
Çünkü onlar kadındır.Kolaylıkla feda edilebilir bir yapıdadırlar.Tevrat ve Kuran yine ortak bir karara varıp kadınlara verdiği değeri göstermektedir.

http://www.turandursun.com/forumlar/showthread.php?t=17710 (http://www.turandursun.com/forumlar/showthread.php?t=17710)



bu konu Levi ve cariyesine tam bir taslak olmuştur ve büyük benzerlikler bulunmaktadır.
Lut’un Hikayesi’nin kızlarını istediğinizi yapın diye ortaya attığı ayetler

yaradılış 18'de şöyle demektedir:

3 Ama Lut çok diretti. Sonunda onunla birlikte evine gittiler. Lut onlara yemek hazırladı, mayasız ekmek pişirdi. Yediler.
4 Onlar yatmadan, kentin erkekleri, Sodom'un her mahallesinden genç yaşlı kentin bütün erkekleri evi sardı.
5 Lut'a seslenerek, "Bu gece sana gelen adamlar nerede?" diye sordular, "Getir onları da yatalım."
6 Lut dışarı çıktı, arkasından kapıyı kapadı.
7 "Kardeşler, lütfen bu kötülüğü yapmayın" dedi,
8 "Erkek yüzü görmemiş iki kızım var. Size onları getireyim, ne isterseniz yapın. Yeter ki, bu adamlara dokunmayın. Çünkü onlar konuğumdur, çatımın altına geldiler."


Levi ve Cariyesi'nin Yaşadıkları

Levi ve Cariyesi'nin Hikayesinin cariyesi istediğinizi yapın diye attığı bölüm şöyledir:

20 Yaşlı adam, "Gönlün rahat olsun" dedi, "Her ihtiyacını ben karşılayacağım. Geceyi meydanda geçirmeyin."
21 Onları evine götürdü, eşeklerine yem verdi. Konuklar ayaklarını yıkadıktan sonra yiyip içtiler.
22 Onlar dinlenirken kentin serserileri evi kuşattı. Kapıya var güçleriyle vurarak yaşlı ev sahibine, "Evine gelen o adamı dışarı çıkar, onunla yatalım" diye bağırdılar.
23 Ev sahibi dışarıya çıkıp onların yanına gitti. "Hayır, kardeşlerim, rica ediyorum böyle bir kötülük yapmayın" dedi, "Mademki adam evime gelip konuğum oldu, böyle bir alçaklık yapmayın.
24 Bakın, daha erkek eli değmemiş kızımla adamın cariyesi içerde. Onları dışarı çıkarayım, onlarla yatın, onlara dilediğinizi yapın. Ama adama bu kötülüğü yapmayın."
25 Ne var ki, adamlar onu dinlemediler. Bunun üzerine Levili cariyesini zorla dışarı çıkarıp onlara teslim etti. Adamlar bütün gece, sabaha dek kadınla yattılar, onun ırzına geçtiler. Şafak sökerken onu salıverdiler.
26 Kadın gün ağarırken efendisinin kaldığı evin kapısına geldi, düşüp yere yığıldı. Ortalık aydınlanıncaya dek öylece kaldı.
27 Sabahleyin kalkan adam, yoluna devam etmek üzere kapıyı açtı. Elleri eşiğin üzerinde, yerde boylu boyunca yatan cariyesini görünce,
28 kadına, "Kalk, gidelim" dedi. Kadın yanıt vermedi. Bunun üzerine adam onu eşeğe bindirip evine doğru yola çıktı.
29 Eve varınca eline bir bıçak aldı, cariyesinin cesedini on iki parçaya bölüp İsrail'in on iki oymağına dağıttı.
(Hakimler 19)
30 Bunu her gören, "İsrailoğulları Mısır'dan çıktığından beri böyle bir şey olmamış, görülmemiştir" dedi, "Düşünün taşının, ne yapmamız gerek, söyleyin."

Levi ve Cariyesinin Hikayesiyle Lut’un Hikayesi Arasındaki Benzerlikler

1)İki hikayede de konuklara yapılan bir saldırı vardır

2)iki hikayede de eşcinsel ilişkide bulunmak isteyen kişiler vardır

3)ikisinde de konuklar korunmaya çalışılmıştır ve cümleler şaşırtıcı derecede benzerdir

"Hayır, kardeşlerim, rica ediyorum böyle bir kötülük yapmayın"


‘’Kardeşler, lütfen bu kötülüğü yapmayın"

4)Konukları korumak için yapılan eylemler aynıdır

Lut:Erkek yüzü görmemiş iki kızım var. Size onları getireyim, ne isterseniz yapın. Yeter ki, bu adamlara dokunmayın. Çünkü onlar konuğumdur, çatımın altına geldiler."

Yaşlı adam:
Bakın, daha erkek eli değmemiş kızımla adamın cariyesi içerde. Onları dışarı çıkarayım, onlarla yatın, onlara dilediğinizi yapın. Ama adama bu kötülüğü yapmayın."

İki hikayede okunduğunda benzerlikleri rahatlıkla görülebiliyor

Hikayelerin ne kadar kadını aşağıladığı ortadadır ama bazı önemli yerleri görmemiz gerekmektedir.

Lut kızlarını feda etmekten asla çekinmemiştir ancak levi ve cariyesi hikayesinde olay daha gaddar bir hal almıştır.

Adam hiç düşünmeden cariyesini dışarı atmıştır.Burda önemli bir hatırlatma yapmak isterim ki cariye Yahudi inancında ‘’yarı eş’’ gibi bir duruma sahiptir.Aslında bu durum bile kadına verilen değerin ne kadar olduğunu göstermektedir.Kadınların kendilerine cariyeler gibi eş alma şansları yoktur.Erkek egemen bir inançta böyle bir durumun olması da beklenmemelidir.



http://www.deu.edu.tr/UploadedFiles/Birimler/4555/13YAHUDI.pdf (http://www.deu.edu.tr/UploadedFiles/Birimler/4555/13YAHUDI.pdf)

D.E.Ü.İlahiyat Fakültesi Dergisi Sayı XIII-XIV, İzmir 2001, ss. 241-266

Ayrıca, yine kutsal metinler bize Yahudilerin cinsel yaşamları ile ilgili bilgiler verirken resmi eşlerin yanında cariyelerin varlığından da haber vermektedir65. Bu haberlere göre, savaşlarda erkekler öldürülmekte, kadınlar ise cariye olarak alınmaktaydı66. Fakat, bu cariyelerin nikahlanması
gerekiyordu67. Şayet kocaları, ancak, nikahlayarak evlerine getirilebildikleri bu kadınlardan memnun kalmayacak olurlarsa, o takdirde onları serbest bırakmakta, ama kesinlikle satamamaktaydılar68. Bu nedenle, cariye Yahudi dininde para ile alınıp satılan köle anlamına gelmemektedir. Aksine, normal yollarla evlilik yapılan kadın olarak karşımıza çıkmaktadır69. Hatta, haklar bakımından, her ne kadar birinci eşlerin statülerine sahip olmasalar bile, onlara tanınan imkanların bir çoğu cariyelere de verilmiştir70. Böyle olmakla birlikte, cariyeler hür kadınlardan bazı hususlarda ayrılmaktaydılar71. Bu farklılıklar nedeniyle onlar tam anlamıyla bir hanım değil, fakat yarı eş (plegeshle) olarak kabul edilmişlerdir72. İşte bu resmi statü kazandırılmış cariyeler de erkeklerin yanında hem çocuk yapmak73 hem de cinsel ihtiyaçların tatmini için tutulmuşlardır74.

65 Örneğin, Yakub‟un iki hanımına ilâve olmak üzere, daha önceki hanımlarına hizmet etsin diye, iki de cariye ile evlendiği bildirilir (Tekvin, 35:22). İbrahim Peygamberin cariye Hacer‟le evlendiği (Tekvin, 25:12), ayrıca onun cariyelerinin birden fazla olduğu Tekvin‟de geçen cümlelerden anlaşılmaktadır (Tekvin, 25:6). Süleyman peygamberin cariyelerinin sayısı ise üç yüzü bulmaktadır (I. Samuel, 11:1-3). Kralların cariyelerinin bulunduğu ise açık bir konudur (Daniel, 5:2; 5:23; Ester, 1:9-12). Bu konuda daha fazla örnek için şu ayetlere bkz. Tekvin, 24:35; 29:24, 29; 30:4, 9, 18, 43; 31:33; 32:5, 22; 33:1, 2, 6; 35:22; 36:12; Çıkış, 11:5; 20:17; 21:7; 21:20, 26, 27, 32; 23:12; Levililer, 19:20; 25:6, 44; Tesniye, 5:14, 21; 12:12, 18; 16:11, 14; 28:68; Hâkimler, 8:31; 19:1, 2, 9-10, 19, 24-30; 20:6; Rut, 2:13; I. Samuel, 1:16, 17; 8:16; 25:24; 26:41; 28:21; II. Samuel, 3:7; 5:13; 6:20-22; 14:6-7, 15-16, 19; 15:6; 16:21; 20:3, 17; 21:11; I. Krallar, 1:13, 17; 11:1-4; II. Krallar, 4:2, 16; 5:26; I. Tarihler, 1:32; 2:46; 7:14-16; II. Tarihler, 28:10; Ezra 2:64.

66 Bkz. Tesniye 20:13-14. Bu konuda geniş bilgi için bkz. Vâfî, Ali Abdu‟l-Vâhid, elYahûdiyye ve’l-Yahûd Bahsün fî Diyâneti’l-Yahûdi ve Târîhihim ve Nizâmihimi’l-İçtimâî ve’l-İktisâdî, Nehdâtu Mısr, Kâhire, ty., s.128.
67 Tesniye, 21:10-13.
68 Tesniye, 21:14. Ayrıca bkz. Çıkış, 21:7-8.
69 Savaşlarda ele geçirilen kadınlarla bir ay içinde evlenilmesi, şayet bu süre içerisinde evlenme gerçekleşmezse bu kadınların serbest bırakılması gerekmekteydi. Bkz. Cohen, Simon, “Captives”, Universal Jewish Encyclopedia, C.III., s.34. Ayrıca bkz. “Captives”, Jewish Encyclopedia, C.III, ss..562-563.
70 Bkz., Revel, Hirschel, “Concubine”, Universal Jewish Encyclopedia, C.III, s.324.
71 Hür kadınlardan daha az hakları olan -metres olarak değerlendirilemeyecek- farklı bir statüdeki eşler. Bu konu için bkz., Richards, Lawrence O., “Concubine”, Expository Dictionary of Bible Words, Ed. Lyman Rand Tucker Jr. & Gerard H. Terpstra, Marshall Pickering, Michigan, 1988, s.182. Hür kadınlarla cariyeler arasındaki farklılıkları görmek için ayrıca bkz. TB, Sanhedrin, 21a.
72 Bazı yorumcular plegesh kelimesini p‟lag ishah/ yarı eş olarak açıklarlar. Bu konu için bkz. Lewittes, Jewish Marriage, s.217. 73 Eski Ahid‟de yarı eşlerden çocuk sahibi olan bir çok isim geçmektedir. Örneğin bkz. Nahor (Tekvin, 22:24), İbrahim (Tekvin, 25:6), Yakub (Tekvin, 35:22), Eliphaz (Tekvin, 36:12), Gideon (Hakimler, 8:31), Saul (II. Samuel, 3:7), Davud (II. Samuel, 5:13, 15:16, 16:21), Süleyman (I. Kırallar, 11:3), Caleb (I. Tarihler, 2:46), Manesseh (I. Tarihler, 7:14), Reheboam (II. Tarihler, 11:21), Abijah (II. Tarihler, 13:21). 74 Her ne kadar, kutsal metinlerde cariyelik kurumunun varlığı açıkça görünse de -şehvette aşırı düşkünlüğe sebep olabileceği düşüncesiyle- cariyelik sisteminin yerleşik, geçerli bir gelenek haline gelemediğini iddia eden ve buna karşı çıkan din adamları da bulunmaktadır Bu konular için bkz. Lewittes, Jewish Marriage, ss.16-17.


konuya dönecek olursak Levi ve Cariyesinin hikayesini kim okursa durumun ne kadar çirkin olduğunu anlayacaktır.Kadın’a fikri bile sorulmadan dışarı atılıyor sonra kadın sabaha kadar tecavüze uğruyor kapıya geldiğinde adam zalimce kalkmasını söylüyor ve kadını parçalara ayırıyor!
İnsan aklının alamayacağı bir davranıştır bu.Kadına bir hayvanmış gibi bakıldığının en açık göstergesidir.Tevrat’ta kadın’a karşı olan bir çok yasa vardır.Bu yaşanan olayda kadına verilen değerin ne kadar olduğunu ortaya koymaktadır hakimler 19’un sonunda dediği gibi

"Düşünün taşının, ne yapmamız gerek, söyleyin.

saygılarımla

Natan
01-05-2010, 16:51
Lut'un kızlarını Halka " ırza geçilmesi için " teklif etmesi NORMAL bir davranış mıdır ? Yoksa Sapıklık Mıdır ?

Ya Levioğlunun cariyesini ZORLA tutup "tecavüze uğraması" için adamlara vermesi ?

Lut ve Levi olayında gördüğümüz bakış açısı nedir ? Sapıklara "kadınların " teklif edilmesi , insan yerine koyulmaması ,çok afedersiniz "mal" gibi algılanması,alınıp satılması, "Üç Yüz Kadınlı harem kurulması" (Süleyman Peygamber ) Kutsallıkla ne kadar bağdaşmaktadır ??? Bunlar olup biterken Tanrının hiç bir şey yapmaması ayrı bir olay.


Kadınlar " MAL " gibi algılandığından üçer,beşer,altışar vs alınıyor.
Yakup KARILARINI develere bindirdi .-Yartlş. 31:17
Süleyman'ın YEDİ YÜZ KARISI ve ÜÇ YÜZ CARİYESİ vardı. -1 Kg.11:3


Çok sayıda kadınla evlendi ve yetmiş oğlu oldu. -Hkm.8.30
karılarını da koynuna verdim. -2 Sam.12:8
On dört kadınla evlenip yirmi iki erkek, on altı kız babası oldu.-II.taR.13:21
Yada İncilde kadına bakış nedir ? Orada Kadın da Erkek gibi bir birey olarak görülüyor mu ?

1.Ko.14: 34 Kadınlar toplantılarınızda sessiz kalsın . Konuşmalarına izin yoktur. Kutsal Yasa'nın da belirttiği gibi, uysal olsunlar.




RSV 1 Cor.;14-34 As in all the churches of the saints, the women should keep silence in the churches. For they are not permitted to speak, but should be subordinate, as even the law says.

KJV 1Cr 14:34 Let your women keep silence in the churches: for it is not permitted unto them to speak; but [they are commanded] to be unde obedience, as also saith the law.


Yada bir sonraki ayet :

Öğrenmek istedikleri bir şey varsa, evde kocalarına sorsunlar. Çünkü kadının toplantı sırasında konuşması ayıptır.

New International Version

If they want to inquire about something, they should ask their own husbands at home; for it is disgraceful for a woman to speak in the church.

Darby Translation

But if they wish to learn anything, let them ask their own husbands at home; for it is a shame for a woman to speak in assembly.

Holman Christian Standard Bible

And if they want to learn something, they should ask their own husbands at home, for it is disgraceful for a woman to speak in the church meeting.

nehir
03-05-2010, 21:35
Herşeyi yaratma gücüne sahip bir Tanrı, kendi yarattığı kadını nedense küçümseyip erkeğe oyuncak,cariye hatta mal olarak yaratmış herhalde ,niyeyse!..

Alemleri yaratan zihniyet ,kadın konusuna gelince neden aynı akılcı yaklaşım ve bilimsel düzenlemeyi sağlıyamayıp teklemeye başlamış acaba? ve bir sürü açık vermiş anlaşılır şey değil!.. :))