PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : iyi bir kaynak. islam mezhepleri tarihi


ozgur_beyin
17-11-2012, 01:00
prof. neşet çağatay iyi bir bilim adamıydı agah çubukçuyla ortak bir kitap yazmışlar.
bu işlere meraklı birinin okuması gerektiğini düşünüyorum
adı ''islam mezhepleri tarihi '' için de çoğu arkadaşımızın adını bile duymadığı
islami ekoller var.sanırım zevkle okursunuz.
bu kitabın başlık açılması gerekecek kadar önemli olduğunu düşünüyorum


http://kitaplar.ankara.edu.tr/dosyalar/pdf/595.pdf

Neva
17-11-2012, 01:12
Henuz okumadim linki, ama yetmis cesit mezhep olacagini tahmin edebiliyorum. Tesekkurler ozgur_beyin.

ozgur_beyin
17-11-2012, 01:17
Onlar kendilerini tevhidci ve sünnet yolunda yani. Peygamberin
izinde bilip, Vehhâbi inancında olmayanları kâfir sayarlar.


vehhabiler bölümünden


demekki islamın içindede diğerine göre kafirlerde varmış

Jingo
17-11-2012, 01:37
Zaten İslam böyle bir din sayın hocam.

Bizden değilsen kafirsin.

"Ötekileştirme" ve "afaroz" sistemi burada da mevcut.

Bu arada link için çok teşekkürler...

guide
17-11-2012, 01:59
Çok teşekkürler ozgur_beyin, merak sarıp araştırmaya başladığım bir konuydu.

ozgur_beyin
17-11-2012, 17:33
devamı sayılmasada konuyla dolaylı ilgili başka bir dosya daha var .
tevvabun (tövbe edenler) hareketi bu hareket şia mezhebinin çıkışına kaynaklık etmiştir


http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/37/731/9307.pdf

Jingo
18-11-2012, 00:23
devamı sayılmasada konuyla dolaylı ilgili başka bir dosya daha var .
tevvabun (tövbe edenler) hareketi bu hareket şia mezhebinin çıkışına kaynaklık etmiştir


http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/37/731/9307.pdf

Teşekkürler hocam.

Her kaynak önemlidir. Dosyanın boyutu 1 MB bile değil zaten :D

Dursun köşede...

ozgur_beyin
18-11-2012, 11:55
tevvabun ,peygamberin torununun (hüseyin) ölümüne katılanlar sonra pişman olmuşlardır.
gerekçelride şuydu yarın öldüğümüzde peygamberle karşılaştığımızda ona ne cevap veririz diye. düşünüp pişman olanların hareketidir.tevvabun hareketi.
yezid muhammedin hadisçisinin oğlu sinan bin enes tarafındantorunun başını kesti ve yezidin önüne attı. işte övündükleri asrı saadetin hemen ertesi bu oldu

guide
18-11-2012, 13:49
devamı sayılmasada konuyla dolaylı ilgili başka bir dosya daha var .
tevvabun (tövbe edenler) hareketi bu hareket şia mezhebinin çıkışına kaynaklık etmiştir


http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/37/731/9307.pdf


güzel bir kaynak daha, teşekkürler ..

ozgur_beyin
18-11-2012, 19:12
buraya aktarılabilecek önemli bir anekdot daha var.
sünni islamın en büyük düsturlarından biride müninlerin kardeş olduğu (hucurat 10)
yönündedir ama gerçek hiçte öyle değildir.
vehhabi sünniyi islamdan saymaz şia da hiçbirini islamdan saymaz.
şii sünni imamın arkasında namaz kılmaz. bunu ilk defa türkiyeye geldiğinde ahmedi nejat yaptı sanırım oda bir jestti.
birinci linki dikkatlice okunursa (tabi merak edenler) tek islam ne geçmişte nede gelecekte olmayacaktır

ozgur_beyin
18-12-2012, 19:42
İlk İhtileıflar
Bu durum çok devam etmedi. Hz. Muhammed henüz hasta iken
müslümanlar arasında münâkaş a başladı . Onun vefatından sonra da
ihtilâflar yıllar geçtikçe, arttı . Şimdi bu ihtilâflarm en önemlilerini sırasiyle kaydedelim:
1— Hz. Muhammed, hastalığı şiddetlendiği zaman, Buharrnin
rivayet ettiğine göre: "Bana bir divit ve ka ğıt getirin size bir kitap
(yazılı vasiyet) yazayım, benden sonra sapıklığa düşmeyiniz" dedi7 .
Bunun üzerine orada bulunanlar arasında ihtilâflar başgösterdi. Bazısı
bir kâğıt getirelim, Peygamber istediğini yazsın diye düşündü. Diğerleri
de*Allah'ın Kitab'ı ve Peygamberin sünneti bize kâfidir dediler. Nihayet
Hz. Ömer b. al-Hattâb, Peygamber çekti ği ızdıraptan dolayı periş an bir
4 Bak: Ali Mustafa al-Gurâbi, Tarih al-Fırak al-Isltuniye, Mısır
rivayet ettiği hadislerdendir.
Bak: Ebill-Muzaffer al-Isferâyini, at-Tabsir fi'd-Din, s. 25, M ısır 13/4.
al-Buhilri, al-Cânıi'as-Sahlh, C VII, s. 9, 137-138 /stanbul 1315: Müslim, al-Câmi'asSahib C III, s. 125.

mücerred
19-12-2012, 15:13
İlk İhtileıflar
Bu durum çok devam etmedi. Hz. Muhammed henüz hasta iken
müslümanlar arasında münâkaş a başladı . Onun vefatından sonra da
ihtilâflar yıllar geçtikçe, arttı . Şimdi bu ihtilâflarm en önemlilerini sırasiyle kaydedelim:
1— Hz. Muhammed, hastalığı şiddetlendiği zaman, Buharrnin
rivayet ettiğine göre: "Bana bir divit ve ka ğıt getirin size bir kitap
(yazılı vasiyet) yazayım, benden sonra sapıklığa düşmeyiniz" dedi7 .
Bunun üzerine orada bulunanlar arasında ihtilâflar başgösterdi. Bazısı
bir kâğıt getirelim, Peygamber istediğini yazsın diye düşündü. Diğerleri
de*Allah'ın Kitab'ı ve Peygamberin sünneti bize kâfidir dediler. Nihayet
Hz. Ömer b. al-Hattâb, Peygamber çekti ği ızdıraptan dolayı periş an bir
4 Bak: Ali Mustafa al-Gurâbi, Tarih al-Fırak al-Isltuniye, Mısır
rivayet ettiği hadislerdendir.
Bak: Ebill-Muzaffer al-Isferâyini, at-Tabsir fi'd-Din, s. 25, M ısır 13/4.
al-Buhilri, al-Cânıi'as-Sahlh, C VII, s. 9, 137-138 /stanbul 1315: Müslim, al-Câmi'asSahib C III, s. 125.

Şia anlayışında ömerin muhammed peygamberin vasiyetine engel oldugu konusunda bir düşünce vardır.

1990 lı yılların sonlarına dogru türkiyeli müslüman aydınları en fazla etkileyenlerden biride şahın adamları tarafından öldürülen iranlı sosyolog Ali Şeriatı dır.
Muhammed kimdir adlı kitabında Ömerin peygamberin vasiyetini yazmasına nasıl engel oldugunu islami kaynakları göstererek anlatır

muhammed kimdir
ali şeriati
fecr yayınları

ozgur_beyin
19-12-2012, 23:18
Şia anlayışında ömerin muhammed peygamberin vasiyetine engel oldugu konusunda bir düşünce vardır.

1990 lı yılların sonlarına dogru türkiyeli müslüman aydınları en fazla etkileyenlerden biride şahın adamları tarafından öldürülen iranlı sosyolog Ali Şeriatı dır.
Muhammed kimdir adlı kitabında Ömerin peygamberin vasiyetini yazmasına nasıl engel oldugunu islami kaynakları göstererek anlatır

muhammed kimdir
ali şeriati
fecr yayınları

sevgili mücerred düşünce değil ömere ve karısı ayşeye (muhammedin) düşmanlıkları vardır. iranda ayşe ****** demektir, mecazen. hiç bir şii kızına ayşe adı koymaz

ozgur_beyin
05-03-2013, 01:17
başlıkta verdiğim linkteki kitabın girişi olatı özetlemektedir bu yüzden kitabı okumayanlara öenmli özet vermektedir bende bu girişi ayrı bir bölümde aktarayım dedim malum devir uzun yazılzrı okumama devri.








1—Siyaset: Devlet yönetimini ele geçirmek isteyen kinıseler Orta
Çağ'da dini siyasete âlet etmişlerdir. iktidarın dini tutumunu çürütmek
için yeni bir görüş etrafında birleşen toplululdar olmuştur. Iktidar hırsı
bu yeni görüş sahiplerini dini kullanm.ağa itmiştir. Yönetinıden memnun kalmıyanlar da yeni görüşü tutmuşlar ve böylece gelişen her görüş
zamanla mezhep niteliğini kazanmıştır.
2—islâm Devletinin sınırlarının genişlemesi: Devletin sınırları
genişledikçe yabancı kültürlerle ve yabancı dirderle karşı karşıya gelinmiştir. Dinlerini bırakarak islâmlaşan topluluklar eski kültürlerinin
ve törelerinin etkisinden kolay kolay kurtulamamışlardır. Eski dinlerinden kalma bazı görüşler ve töreler çoğu kez hurafe ve yanlış inançlar
biçiminde toplumda sürüp gitmiştir. Gerçi islâmlaşan toplumlar islâm'ın şartlarım, iman esaslarım ve ibâdet biçimlerini genellikle kabullenmişlerdir. Ama eski törelerinden ve dinlerinden kalma baz ı ahş-
kaıllıkları da yaşatmışlardır. Bu gibi alişkanlıklar ve fikri kalıntılar bazı
toplulukları ikinci derecede mezhepler veya tarikatlar etraf ında toplanmaga itıniştir. .
X 3- Menfaat: Bazı kimselerin , çıkar sağlamak amacıyla hadisler
uydurdukları ve mezhepler kurdukları da tarihi gerçekler arasındadır.
Bu ara da mezhep kurucularının kişisel güçlerini ve nüfuzlarmı da hesaba katmak gerekir. Bu gibi kimseler mezhep kurmay ı başardıktan sonra
taraftarlarının hizmetlerinden ve mallarından faydalanmayı başarmış-
lardır.
4— Bilgisizlik: Orta Çağ'da okuma yazma bilenler az olduğundan
her okur yazara önem verilirdi. Her okur yazar da ayetlerin ve hadislerin
iniş ve söyleniş sebeblerini gereği gibi takdir edecek güçte değildi. Kendine güvenen herkesin din hakkında fikir yürüttüğü devirler olmuştur.
Bölgesel ve toplumsal şartlara göre yanlış te'vil ve tefsirde bulunan baz ı
önderlerin görüşleri tutmuştur. Bilgisiz olan halk da onların görüşlerini
gerçek islam zamlı ile kabullenmişlerdirs.
Tarikatların doğuşu da Peygamberimizin (S . A.) vefat ından çok
sonra olmuştur. Oysaki mezheplerin baz ıları Hz. Osman'ın öldürülmesinden sonra türemeğe başlamıştır. Tarikatların oluşmağa başlaması
hicri II. yüzyıla rastlar. Tarikatların oluşmasının başlıca nedeni savaş-
lar, kıthk, bulaşıcı hastalıklar nedeniyle toplumun bunalmas ı, islam
zühdünün ileriye götürülmek istenmesi; yabancı kültürlerin etkileri ve
dinsel yorumlardır. Çeşitli nedenlerle bunalan insanlar daha çok Allah'a
yönelme ihtiyacını duymuşlardır. Bu nedenle daha çok dini bilgi elde
etme ve ibadet etme yolunu tutmuşlardır. Bu amaçlarla bilgin ve erdemli saydıkları bir dinsel önder etrafında toplanmışlardır. Tarikatların
temeli islam zühdü olmakla beraber Hint, Iran, Yunan ve Hıristiyan
diııinin tekkelerin kurulmasında rol oynadığı söylenir. Genellikle büyük
tarikatları kuran kimseler, toplumun bir gereksinmesini kar şılıyorlardı.
Adeta bir ekol mensupları gibi çalışıyorlar, ilme ve ahlaki değerlere
önem veriyorlardı. Bazan te'villerde ileri gittikleri ve taşkın sözler söyledikleri de görülüyordu.
Tarikatların bu saf şekli •çok sürmedi. Tarikatlar, kurucular ının
ölümünden sonra bozulmağa başladı. O derecede ki tanınmış mutasavvıf Kuşeyri (Ölm. H. 465 / M.1072) "Risale" adl ı eserinde gerçek tasavvufçunun azaldığını ve tasavvuf yoluna girenlerin çoğunun takdire layık olmadığını belirtmektedir. Tarikatlar yüzyıllar geçtikçe yeni kollara ayrılmış ve nitelik değiştirmeğe başlamıştır. Çoğu ilk safiyetini
kaybetmiştir. Tarikat yoluyla çıkar sağlamak ve siyasi iktidar olmak
istiyenlerin örneği tarihte pek çoktur. Oysaki dinimize göre Kur'an'a
değer vermek ve onu dünyalık işlere alet etmemek gereklidir. Dinimizde
Kur'ân'ı ucuza satma yasağının anlamı budur. Din siyasete ve çıkara
XI âlet edildikçe toplum içinde daima ayrıhklar ve huzursuzluklar olmuş-
tur. Mezhepçilik hem Islâm'a zararl ı olmuş ve hem. de müslümatıları
yaralamıştır.
Dini, siyaset ve çıkar için kullanan tarikat mensupları zamanla
ekollerine bir mezhep niteliği vermişlerdir. Bir çok tarikat önderleri
amaçlarına ulaşmak için halkın dini duygularını kullannuşlardır. Zaman
zaman siyaset ve çıkar alanında, Kur'ân'a uy-gun olmayan mezhepler
ve çeşitli tarikatlar benzer yöntemle faaliyet göstermeye ba şlamışlardır.
Islâm tarihi boyunca bunun bir çok örnekleri vard ır.
BiZ gözlem yöntemiyle mezhepleri ve tarikatları sosyolojik geliş-
meleri içinde saptamanın çok yararlı olacağına inanıyoruz. Bunu yapmağ'a öteki ilmi çalışmalarımız olanak vermedi. Ancak kaynaklara dayanarak bu kitabımızın 2. baskısıııı biraz daha genişletmiş olarak sunuyoruz. Okurlarımız bu baskıda Nusayrilik, Vahhabilik ve
Kadiyânilik gibi dini akımlar hakkında bilgi bulacaklardır. Bu eklerle
birlikte kitabımızı tek cilt halinde sunmuş bulunuyoruz. Yazmak bize.
değerlendirmek okurlarımıza aittir. ,
Prof

ALKA
05-03-2013, 01:58
Önerilen kitap şu an kütüphanemize eklenmiştir. Bu önemli kaynak için teşekkürler..

http://turandursunkutuphanesi.wordpress.com/2013/03/05/neset-cagatay-islam-mezhepleri-tarihi/

ozgur_beyin
13-04-2013, 16:15
neşet çağatay'ın bir kitabı daha. bence faydalı bir kitap


http://kitaplar.ankara.edu.tr/dosyalar/pdf/604.pdf

bu kitabıda eklemek gerek

http://kitaplar.ankara.edu.tr/dosyalar/pdf/751.pdf

ozgur_beyin
24-04-2013, 22:05
merkalısına bir kitap daha

http://kitaplar.ankara.edu.tr/dosyalar/pdf/633.pdf


eğer mutezileyi merak ediyorsanız

Neva
15-06-2013, 08:39
Guncelleme.