PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Deizm, ateizmden daha mantıklı değil mi?


ylmz3490
12-11-2015, 23:27
Merhaba arkadaşlar. Big Bang teorisi deizmin tezini güçlendirmez mi?

Yıldıztozu
12-11-2015, 23:46
Evrenin (varlığın) bir başlangıcı yok. ''her şey bir patlamayla başladı'' hikayesi safsata. Bilim camiasında da kabul görmeyen bir görüş.
Tarih boyunca, açıklanamayan, bilinemeyen gizemli olaylar tanrının kanıtı olarak görülmüştür. Önceleri çok tanrılı sistemler, sonra tek tanrıya indirgeyip ona sonsuz güç yükleme gibi insanın hayalgücünün ürünleri vardı.

İnsanın doğası meraklıdır, bilmek ister. Bilemediği şeyleri uydurarak doldurmak ister. Mesela tanrı gibi.
Yine de bir yaratıcıya inanmak isteyen inanabilir, dinler gibi bir zararı yok.

ylmz3490
12-11-2015, 23:48
Evrenin (varlığın) bir başlangıcı yok. ''her şey bir patlamayla başladı'' hikayesi safsata. Bilim camiasında da kabul görmeyen bir görüş.
Tarih boyunca, açıklanamayan, bilinemeyen gizemli olaylar tanrının kanıtı olarak görülmüştür. Önceleri çok tanrılı sistemler, sonra tek tanrıya indirgeyip ona sonsuz güç yükleme gibi insanın hayalgücünün ürünleri vardı.
İnsanın doğası meraklıdır, bilmek ister. Bilemediği şeyleri uydurarak doldurmak ister. Mesele tanrı gibi.
Yine de bir yaratıcıya inanmak isteyen inanabilir, dinler gibi bir zararı yok.

Peki ya evren zaten Tanrıysa? Ve bir şuur taşıyorsa? Bunun aksi ispatlanabilir mi?

Dialectics
12-11-2015, 23:50
Neyin ne kadar mantıklı olduğunu hangi kriterlere göre belirleriz? Ya da kaç kritere göre? Yada kaç bakış açısına göre? Bir polinomun kaç kökü olabilir? Senin kurduğun denklem daha kıt ise, daha az kökü var ise daha mı mantıklı olur? vs...

Yıldıztozu
12-11-2015, 23:51
Peki ya evren zaten Tanrıysa? Ve bir şuur taşıyorsa? Bunun aksi ispatlanabilir mi?
Tanrı nedir? tanımlar mısınız.
Tanrı bilinçli olmak zorunda mıdır?
Mesela kütleçekimi yasası bir tanrı mıdır? zira birçok olayın yaratıcısı bu yasadır.
Kozmik bir bilinç var olabilir. Evrenin özüne ait bir farkındalık veya evrensel bilinç. Ama bunu tanrı adıyla isimlendirmek zorunda değiliz.

ylmz3490
12-11-2015, 23:55
Tanrı nedir? tanımlar mısınız.
Tanrı bilinçli olmak zorunda mıdır?
Mesela kütleçekimi yasası bir tanrı mıdır? zira birçok olayın yaratıcısı bu yasadır.
Kozmik bir bilinç var olabilir. Evrenin özüne ait bir farkındalık veya evrensel bilinç. Ama bunu tanrı adıyla isimlendirmek zorunda değiliz.

Tanrı adı yerine "enerji" adıyla tanımlayalım o zaman. Şuurlu bir enerji olmadığı ispatlanabilir mi? Şuursuz bir enerjiden şuurlu varlıklar türeyebilir mi?

Yıldıztozu
13-11-2015, 00:02
Tanrı adı yerine "enerji" adıyla tanımlayalım o zaman. Şuurlu bir enerji olmadığı ispatlanabilir mi? Şuursuz bir enerjiden şuurlu varlıklar türeyebilir mi?

Belki de hiçbir yerde şuur yoktur. İradesiz bir evrende iradeli varlıklar ortaya çıkabilir mi diye soruyorsunuz aslında. 3 ihtimal var.
- Hiçbir yerde irade var olmayabilir. Bizler de taş parçası gibiyizdir, kendimizi şuurlu hissedecek bir yanılsamaya sahibizdir.
- Her yerde irade var olabilir. Evrenin özünde bir bilinç var olabilir. Buna tanrı demek zorunda değiliz, evrenin karmaşıklığının bir sonucu olabilir bu.
- İradesiz evrende iradeli varlıklar ortaya çıkabilir. Yani bütünün kendisi parçalarının toplamından daha fazlasıdır. Biz atomlardan oluşuruz, atomlar iradesizdir fakat bütün yani biz iradeliyizdir.

kkwejr213
13-11-2015, 03:03
Panenteizm hepsinden mantıklı ve gerçek.

Odyssey
10-03-2016, 22:59
Ateizmi, materyalizm temelinde düşünecek olursak, deizmi biraz daha mantıklı kabul etmek mümkün.
Çünkü herşeyin sebebi olduğu iddia edilen madde, bu yönüyle deizm tanrısından daha fazla metafizik özellikler taşıyor.

Panteizm'de ise, evreni "tanrı" olarak nitelendirmediğimizde, en mantıklı varsayım gibi duruyor.

spartacus
11-03-2016, 13:52
Ne deizm ne de panteizm mantıklı değil.

Maddeye sırf kişinin kendi subjektif gereksinimlerinden dolayı, bir akıl, istenç(irade), gaye(amaç) yüklemesi mantıklı olabilir mi?

Mantıklı gelmesinin sebebi, önsel şartlanmadır, önsel şart maddenin tanırsallığı olunca, elbette ardınca irade, amaç yüklemişlik mantıklı gelir, lakin çıkış mantık önermesi yapmamıza olanak vermiyor ki.. Önsel şartlanmayla bakarsak paganından, sözde tek tanrılısına kadar tüm dinler de mantıklı olur, çünkü mantık aynı şekilde önsel şartlanmaya bağlanır.

Kısaca, aç tavuk kendisini darı ambarında sanırmış... Zannı, ortamının darı ambarı olduğu anlamına gelir mi?

Korkuluğun amacı, kuşları korkutmaktır => Panteizm...
Korkuluk kuşların tanrısıdır => Deizm

onesihi
21-12-2018, 23:10
en mantıklısı agnostizim'dir çünkü bilmediğimiz birşeyi sağa-sola çekiştirmemiz anlamca kıymet vermez.

Yıldıztozu
22-12-2018, 23:27
Tanrı yoktur.
Tanrının tanımını eğip bükmeyin.

Tanrı eğer akıllı tasarımcıysa böyle bir tanrı yok. Bana göre sana göre değil, nesnel olarak yok.
Tanrı eğer iyiyse böyle bir tanrı da yok, var olması mümkün değil.
Tanrı eğer her şeyin yaratıcısı ise böyle bir tanrının var olabilmesi de mümkün değil.

Tanrının tanımını eğip bükerseniz sonsuz tane tanım üretebilirsiniz. Buna gerek yok.
Ağacın tanımını eğip bükmek gibi. 'Ağaç yeşil renkli bir bitkidir' tanımını sonsuz kere bükebilirsin.

Tanımlar önemli. Hangi tanrı tanımı için deizm mantıklı, hangi tanrı tanımı için agnostiszim mantıklı.

Bay Bruce Wayne18
17-11-2022, 17:39
Bana agnostisizm mantıklı geliyor. Çünkü Tanrının varlığı veya yokluğunu bilemeyiz. Fakat Tanrı olsa bile dinlerdeki gibi ödüllendiren ve cezalandıran Tanrı olamaz. Deizm tüm dinlerden çok daha mantıklıdır. Ve ateizm bana kesin yargı gibi geliyor. O yüzden bana agnostisizm mantıklı geliyor. Fakat ateizm tanrı tanımazlığı ve Tanrı yoktur anlayışla gelse bile yinede bana Tanrı hakkında bilimsel kanıt varlığı veya yokluğu kesin kanıt olmadığı için bana biraz mantıksız geliyor. Fakat Deizm, Ateizm gibi felsefi akımlara inanmıyorum. Ama Ateizm, Deizm dinlerden çok daha mantıklı ve tutarlıdır.

spartacus
18-11-2022, 15:05
en mantıklısı agnostizim'dir çünkü bilmediğimiz birşeyi sağa-sola çekiştirmemiz anlamca kıymet vermez.
Mantık hatası var, bilmediğin bir "şey" hakkında konuşamazsın, yani tanrı bilinemez demek hatadır...

Ateizm açısında ise, objektif olarak tanrı ne vardır ne de yoktur...

Tüm tanrı reddiyatı, teizme dairdir, yani teist iddialara karşı bir değerlendirmedir. Bunun dışında ateizmin kendi ekseni-gündemi, doğasında tanrı diye bir şeyin tanımı yoktur çünkü bir "şey"i tanımlamak için o şey'in nesnel olması ve bu bağlamda tanımlayacak kadar bilgi -nitelik, özellik- olması gerekir...

Noel Baba bilinemez, tepegöz bilinemez vs tüm masal kahramanları için bilinemez demek mantıklı değildir, zira hakkında konuştuklarımızın insan hayal gücüyle üretilmiş kurgular olduğunu biliyoruz, bu bağlamda bilinemez denemez, bilinebilirler, ama nedir, insan kurgusu olarak, subjektif olarak.. Kısaca Zeus vb. tüm tanrı masallarının da farkı yok.

Yoksa soru basit
Nedir o bilinemez olan?
Cevap verdiğinizde bildiğinizi iddia etmiş olursunuz. Tanrı dediğiniz an tanımlamış oluyorsunuz dolayısıyla her tanım bir sınırlama iken diğer taraftan da nitelik, özelliklere gereksinim duyar. Nitelik ve özelliklerini bildiğinizi iddia ediyorsanız bilinemez diyebilirsiniz, nitelik ve özelliklerini bilmiyorsanız o zaman zaten hakkında konuşmazsınız...

Baskoylu
18-11-2022, 17:11
TANRILARIN CENNET VE CEHENNEMI

Sen sofusun, hep dinden dem vurursun;

Bana da sapık, dinsiz der durursun.

Peki, ben ne görünüyorsam oyum;

Ya sen? Ne görünüyorsan o musun?

Molla fahişeye demiş ki: -Utanmaz kadın;

Her gün sarhoşsun, onun bunun kucağındasın.

Doğru demiş fahişe, ben öyleyim; ya sen?

Sen bakalim şu göründüğün adam mısın?

İçin temiz olmadıktan sonra

Hacı hoca olmuşsun, kaç para!

Hırka, tesbih, post, seccade güzel ama;

Lan, Tanrı kanar mı bunlara?

Seni kuru softaların softası seni!

Seni cehenneme komür olası seni!

Sen mi Hak'tan akıl dileyeceksin bana?

Hak'ka akıl öğretmek senin haddine mi?

Ben kadehten çekmem artık elimi;

Tutmam senin kitabını, minberini.

Sen kuru bir softasın, ben yaş bir sapik;

Cehennemde sen mi iyi yanarsın, ben mi?

Toprak olup gitmişlere sorarsan

Ha gavur olmuşsun ha müslüman.

Kimler bu dünyada eğlenmemişse

Otekinde yalnız onlar pişman.

Kim gormüş o cenneti, cehennemi?

Kim gitmiş de getirmiş , haberini?

Kimselerin bilmediği bir dünya

Ozlenmeye korkulmaya değer mi?

Bir elde kadeh bir elde Kuran

Bir helaldir işimiz bir haram

Şu yarım yamalak dünyada

Ne tam kâfiriz ne tam müslüman

"Göklerde öküz yıldızı Ülker vardir,

Bir başka öküz de altta derler vardır...

Gerçekleri aklın ile gör etrafta,

Alt üst arasinda çok eşekler vardır!.."

"Koydun yemi, kurdun tuzak ey yaradan!

Tuttun avı, verdin ona bir ad: insan!

Her hayrı ve her şerri düzenler, sonra

Herkeste bulursun yine sen bir noksan!..."

Madem ki elinde yok açık bir gercek,

Boştur bir ömur şüphe edip beklemek...

Keyfince iç, olmuyor gidişten haberin!

Sarhoş ol, ayık ol, o da farketmez pek...

Hep böyleyim işte! sarhoşum çok zaman

Alnım apaçık, bende temizdir vicdan!

Sarhoş edebilseydi diğer haramlar,

Kalmazdı cihanda bir tek ayık insan...

Kadeh alırım bir ele, bir elde Kuran,

Bir yanda haramdayım, helal bir yandan!

Gök kubbenin altında geçer ömrümüz,

Kafir değiliz biz, ne de tam müslüman..

Dilberleri Rabbim bize hem gönderdin

Hem onlara bakmanız günahtır dedin!

Uymaz yasagın emrine, dersin bana:

"Ters tut onu sen dokülmesin kadehin"!

Mezhep ile din peşindeler bir halk var,

Bir halk da kesinle şüpheden gördü zarar,

Birden bire seslendi gelip bir tellal!

"Heyhat! ne odur yol ne bu, ey şaşkinlar..."

Dostum, çaresizsen gamı koy bir yana!

Boş şeylere takma sen kıyılmaz cana...

Gel dünyada bir hoşça geçir ömrünü,

Alem yaratıldığında kim sordu sana?

"Hayyam! gunahım çok diyerek gamlanma!

Yoktur sana bir faydası, tek gamlanma!

Gelmezdi bağiş eger günah olmasa,

Af var gunahın sonunda pek gamlanma..."

Zerdüşt şarabından içiverdim, kime ne!

Kafir ya mecusi, putperestim, kime ne?

Benden yana bir şüphesi var herkesin,

Benim bana sahip, karışan kim? Kime ne? "

Kurdun bana yüzlerce tuzak, olmaz bu!

Daldım gama attıkça ayak, olmaz bu!

Hem dünyada her zerreye hükmün geçsin,

Hem sonra "asisin" de bırak, olmaz bu!..."

Et, denmede gündüz gece mutlak tövbe,

Yok kadehi artik ele almak, tövbe!...

Gül mevsimi geldi, gam keder yok şimdi,

Rabbim ederim tövbeye ancak tövbe!..."

Onlar diyor ki hurili cennet sana hoştur

Yok yok derim, üzüm suyu içmek bana hoştur

Sen bak peşin gelen şeye boşver o hayale

Zira davul uzakta çalarken daha hoştur

Beni özene bezene yaratan kim? Sen!..

Yolumu da çizmişsin önceden

Madem bana günah ileten de sen

Öyleyse nedir o cennet cehennem?.."

Omer Hayyam